midnight specials
6 SEPT | 21.3OPM - 22.30PM
Centrul National Al Dansului Bucuresti
Intrare Libera
In anul Centenarului propunem un itinerariu inedit in timpuri si spatii coregrafice creative, care ofera o imagine dinamica a avangardei dansului si filmului romanesc prin proiectia "MIDNIGHT SPECIALS | O selectie de filme romanesti de arhiva", un program curatoriat in parteneriat cu Centrul National al Dansului Bucuresti, The Resource Cube#Mediateca si Arhiva CNDB.
LE P’TIT PARIGOT | Lizica Codreanu
2:00’, 1926, FR , fictiune mut, alb-negru
R: René Le Somptier
C: Lizica Codreanu
Un fragment de doua minute in care coregrafa Lizica Codreanu interpreteaza dansul de avangarda cu discurile in filmul frantuzesc Le P’tit Parigot, intr-o tinuta non-conformista semnata de Sonia Delaunay. Frecventand cercuri artistice pariziene alaturi de Man Ray, Constantin Brancusi si Tristan Tzara, Lizica descopera noi modalitati de a inova dansul prin improvizatie.
DIVERTISMENT DE DANSURI
7:03’, 1934, RO, documentar mut, alb-negru
R: Leria Niki-Cucu
C: Leria Niki-Cucu
Educata in Franta, Leria Niki-Cucu a fost caracterizata in presa perioadei interbelice ca o “maestra a dansului” cu o deosebita “mimica si expresiune dramatica”. In filmul Divertisment Coregrafic elevele conservatorului Leria Nicky-Cucu intrepreteaza o serie de dansuri de caracter, care ne poarta inapoi in timp cu 84 de ani, o perioada in care scolile de balet animau peisajul artistic romanesc. Divertisment Coregrafic poate fi considerat si prima marturie documentata a intalnirii dintre film si dans romanesc.
Sursa: Arhiva Nationala de Filme.
TINERE TALENTE
2:28’, 1952, RO, reportaj, alb-negru
Un reportaj din perioada lui Gheorghe Gheorghiu-Dej despre colaborarea dintre Scoala de coregrafie din Bucuresti si cea din Leningrad, in care apar Dumitra Constantinescu, Esther Magyar, Anton Romanovski, Elena Ionescu si Amato Cretulescu.
Sursa: Arhiva Nationala de Filme.
CONCERTO GROSSO ÎN DO MINOR
OPUS 6 NR. 8 DE GEORG FRIEDRICH HÄNDEL
8:45’, 1964, RO film de fictiune / alb-negru
R: Mirel Iliesiu
C: Miriam Răducanu
“Pasiunile au invatat pe oameni ratiunea” este citatul din L. Vauvenargues care deschide Concerto Grosso. Structurat in patru parti: „Grave”, „Andante Allegro”, „Adagio” si „Allegro”, filmul surprinde ingenioasa lume gestuala a lui Miriam Raducanu, intr-o lucrare de cinema fizic, in care ringul de box devine un teren al imersiuni psihologice, surprinsa in cadre cinematografice experimentale.
Sursa: Arhiva Nationala de Filme.
IN MAREA TRECERE
13:29’, 1964, RO, fictiune, color
R: Mirel Iliesiu
C: Miriam Raducanu
O incursiune in lumea mitologiei romanesti, “In marea trecere” este structurat pe baza a 5 bocete interpretate de Corul Madrigal. Prin aducerea unor elemente care tin de folclorul autohton precum masca, dar si prin numeroase elemente care descriu o compozitie interdisciplinara, care imbina poezia, muzica si arta video, duetul creativ Iliesiu - Raducanu a generat un film cu o estetica cinematografica stranie si picturala. Amprenta coregrafica a lui Miriam Raducanu, bazata pe gestualitate si eliberarea corpului de constrangeri stilistice sau tehnice, este pusa în valoare de dansatori precum Simona Stefanescu, Gigi Caciuleanu, Sonia Dumitrescu si Raluca Ianegic.
Sursa: Arhiva Nationala de Filme.
RITMURI POTRIVITE
13’, 1964, RO, documentar, alb-negru
R: Mirel Iliesiu
Al treilea film semnat de Mirel Iliesiu propune o serie de fragmente coregrafice poetice la care colaboreaza cativa dintre cei mai reprezentativi realizatori de dans ai vremii: Stere Popescu, Petre Ciortea, Magdalena Popa, Irinel Liciu si Gabriel Popescu. Intr-un eseu poetic, acompaniat de muzica si inspirat din poezia argheziana, Ritmuri potrivite prezinta patru schite coregrafice interpretate de dansatorii Ileana Iliescu si George Cotovelea. Filmul a participat la Festivalul Filmului de Dans Nervi, din Genova, in 1964, unde a castigat premiul Orhideea de Argint.
Sursa: Arhiva Nationala de Filme.
GENERATII | Extras Gigi Caciuleanu
reportaj, alb-negru
1:30’, 1965, RO
Filmat în fostul spatiu al Liceului de Coregrafie din strada Dumitru Lemnea, acest fragment ni-l prezinta pe Gigi Caciuleanu in tinerete, interpretand deja celebrul dans cu mingea, in coregrafia lui Miriam Raducanu. Reportajul este animat de o marturie a tatalui coregrafului, care ne vorbeste cu sinceritate despre sursa talentului fiului sau.
Sursa: Arhiva Nationala de Filme.
LECTIE IN INFINIT
film documentar
10:00’, 1965, RO
R: Sergiu Nicolaescu
"Desavarsirea este scopul suprem si inaccesibil al omului, actiunea infinita de a se desavarsi este menirea sa". Acesta este motto-ul care ne ghideaza, inca din primele imagini, in acest eseu documentar, in regia si dupa scenariul lui Sergiu Nicolaescu. O succesiune de imagini de gratie, dans, zbor de pescarusi si momente spectaculoase ale lansarilor executate de paraautisti au fost realizate cu participarea balerinelor si solistelor Teatrului de Opera si Balet din Bucuresti si a lotului de parasutism. Filmul a primit Premiul pentru cel mai bun film experimental la Festivalul de la Mamaia, in anul 1965.
Horatiu Damian in articolul “Sergiu Nicolaescu: inginerul, fabula si filmul” prezinta Lectie in infinit astfel: “Imagini de un spectaculos necautat puse in asociere cu scene pur artistice dau nastere unor concepte noi, veritabile ingemanari intre dans, plutirea libera si impresionism filmic. Rezultatul nu pune accent pe senzationalul la prima mana, ci stabileste conexiuni mai subtile cu structura intima a caderii libere, cu ideea de zbor.”
Sursa: Arhiva Nationala de Filme