DUMINICA, 5 SEPT, 20:15 — 21:45
LA MARE/MUZEUL DE ARTA RECENTA
In deceniile care au urmat celui de-Al Doilea Razboi Mondial, Japonia a cunoscut mai multe schimbari sociale fara precedent in fata carora artistii au raspuns provocator si inovativ, explorand noi directii si estetici in cinema si impingand limitele catre noi extreme. Un amalgam de texturi, senzatii si trairi, cele sase scurtmetraje avangardiste care alterneaza intre film si digital, traditie si modern, palpabil si abstract, releva lumi potentiale inca vii: cea a bombardamentelor de la Hiroshima si Nagasaki, a protestelor si a nevoii radicale de schimbare, a fetisurilor si a dorintei erotice, punand sub lupa un contemporan care inca isi justifica denumirea. Selectia de scurtmetraje off-competition din acest an serveste atat ca o scurta privire de ansamblu asupra scenei underground de-a lungul anilor, cat si ca o reflectie vizavi de felul in care arta japoneza a secolului trecut a absorbit, regandit si influentat arta vestica, indiferent ca e vorba de un dans butoh sau, invers, un tribut adus lui Merce Cunningham de catre cuplul Nam June Paik si Shigeko Kubota.
* Biletele costa 22 de lei si pot fi achizitionate numai de la muzeu, in intervalul orar de functionare a acestuia. Program: de luni pana duminica, intre 11:00 si 19:00, marti inchis. Mai multe detalii aici.
NAVEL and A-Bomb
14:20, 1960, JP
R: Eikoh Hosoe
In filmul lui Eikoh Hosoe, care il are in centru pe Hijikata Tatsumi si coregrafia sa pentru un dans butoh, corpul (japonez) este pus in legatura cu bombardarea Hiroshimei si Nagasakiului si distrugerea totala a Japoniei. Navel and A-Bomb simbolizeaza „nasterea” unei noi identitati japoneze in urma catastrofei atomice, a infrangerii si ocuparii ulterioare a Japoniei.
THE SKIN OF A NAPPING
8:30, 1967, JP
R: Tsuneo Nakai
Produs exclusiv de Nakai, filmul prezinta imagini ale corpului, cu teme de fetisism si revenire in pantec. Pe langa montajul din timpul filmarii, folosit pentru a obtine expuneri multiple, el a folosit metode directe precum colorarea si perforarea peliculei. Aceasta lucrare a fost selectata in cadrul Festivalului de Film Experimental Sogetsu, in 1967.
„Unde sunt, de unde vin, unde ma duc? In acest film, impletesc fetisismul cu ideile mele despre reincarnare si reversiune. In zilele noastre, chiar si copiii fac trimiteri la S&M si fetisuri si asa mai departe, dar la momentul respectiv era ceva considerat anormal si lipsit de principii. Aceasta este o lucrare de debut violenta, dura, pe care am facut-o cand aveam 19 sau 20 de ani.” (Tsuneo Nakai)
DEAD YOUTH
13:32, 1967, JP
R: Donald Richie
O explorare contemplativa a actiunilor indurerate ale mai multor barbati ca raspuns la moartea unui prieten, Dead Youth ofera inca un testament al viziunii artistice pline de eleganta a lui Donald Richie, in care emotiile sumbre si amintirile dureroase sunt transmise fara ajutorul dialogului.
Biological Cycle No. 2
8:17, 1971-82, JP
R: Ko Nakajima
Odata cu aparitia camerelor video si a tehnologiei de procesare a semnalului electronic, Nakajima a devenit interesat de procesarea digitala a filmului pe mai multe iteratii si pe o perioadă de mai multi ani. Seria e bazata pe filmele de 16mm pe care Nakajima le-a filmat intr-un studio, alaturi de familia si pasarile sale. Odata transferate pe video, efectele digitale au fost adaugate folosind „Animaker”, un sintetizator electronic de imagine pe care l-a inventat (supranumit si „Ko-puter”).
FOR THE DAMAGED RIGHT EYE
12:21, 1968, JP
R: Toshio Matsumoto
Descrisa de regizor ca „o expresie care analizeaza in profunzime miezul contemporanului”, tripla proiectie suprapusa a For The Damaged Right Eye il gaseste pe Toshio Matsumoto surprinzand cu o simultaneitate febrila un spectru de activitati, de la politica la joaca, din Shinjuku-ul sfarsitului de deceniu '60.
MERCE BY MERCE BY PAIK
28:45, 1978, USA
R: Nam June Paik, Charles Atlas, Shigeko Kubota
Merce by Merce by Paik este un omagiu in doua parti adus revolutionarului coregraf postmodernist Merce Cunningham si maestrului avangardist Marcel Duchamp. Blue Studio: Five Segments este o uimitoare lucrare de videodance realizata de Cunningham si de artistul Charles Atlas, regizor de film la Cunningham Dance Company pe atunci. Merce and Marcel, in care Nam June Paik si Shigeko Kubota creeaza un colaj video cu o textura densa ce ii uneste pe cei doi artisti vizionari, interogheaza relatia dintre gesturile cotidiene si notiunile formale de dans.